Hvem bør teste seg for COVID-19

  • Alle med nyoppstått luftveisinfeksjon eller andre symptomer på COVID-19

  • Nærkontakter, eller ved utbrudd med utvidet testing av andre kontakter

  • Innreise

    • Obligatorisk testing på grenseoverganger

    • Test 7 døgn etter ankomst

  • Alle som selv mistenker at de er smittet av COVID-19

Anbefaling om testing endres ikke av vaksinasjonsstatus

Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/testkriterier/

Hva er symptomene på COVID-19?

De vanligste symptomene på covid-19 er også vanlige ved andre luftveisinfeksjoner som forkjølelse og influensa. Man er mest smittsom i dagene rett før og rett etter symptomene starter. Det gjelder både for SARS-CoV-2 og for en rekke andre luftveisvirus.   

  • Feber

  • Hoste

  • Tungpust

  • Hodepine

  • Slapphet

  • Nedsatt lukte- og/eller smaksans

  • Muskelverk

  • Sår hals

  • Rennende eller tett nese

Ikke alle som er smittet med COVID-19 vil ha tydelige symptomer. Asymptomatiske pasienter kan fremdeles spre COVID-19 til andre uten å vite om det. I slike tilfeller, er det kritisk med COVID-19 test for å hindre spredning i samfunnet. Har du behov for mer akutt helsehjelp, det ikke kan ventes med vanlig timebestilling hos oss, ring 116 117. Ved livstruende sykdom eller skade, ring 113. 

Hva skal du gjøre mens du venter på prøvesvar?  

  • Hovedregelen er at du må holde deg hjemme til du får prøvesvar, slik at du unngår å smitte andre. Unntaket er om du har testet deg selv om du hverken har symptomer, har vært utsatt for smitte, er i karantene eller mistenker smitte av andre grunner. Da er det ikke nødvendig å holde seg hjemme i påvente av prøvesvar. Det kan for eksempel være dersom du har tatt en test for å kunne reise. Merk at det her gjelder egne regler for mutert virus. Husstandsmedlemmer til nærkontakter i et utbrudd med tilknytning til et tilfelle av den engelske eller sørafrikanske virusvarianten bør holde seg hjemme til nærkontakten har testet negativt med PCR-test. 

Hva slags COVID-19 test er tilgjengelig på Legevakt X? 

  1. COVID-19 PCR Test: 

    • Hva tester denne? Denne testen avdekker om du har en infeksjon med COVID-19. Hos personer infisert med SARS-CoV-2 vil man vanligvis kunne påvise virusets arvestoff i prøve fra øvre luftveier (tatt fra nese/hals) i perioden fra ca 2 dager før til 20 dager etter symptomstart. 

    • Hvordan utføres testen? Nese og halsprøve. 

    • Vi benytter eksterne laboratorier for analysering av PCR-prøvene.

      1. Bergen: Svar på PCR kommer vanligvis og erfaringsmessig samme dag eller påfølgende dag, men kan ta opptil 2 dager i enkelte tilfeller, avhengig av laboratoriekapasitet*. For å få svaret, må du registrere kontaktinformasjonen din på https://tjenester.helsenorge.no/kontaktinformasjon der du under “Hvordan skal Helsenorge kontakte deg” må fylle ut e-post og telefonnummer. Når prøvesvaret ditt foreligger, vil du enten få en SMS eller en e-post fra Helsenorge. For å se testresultatet ditt må du logge deg inn på https://www.helsenorge.no/en/test-results/ (svaret vil være på norsk). Bemerk at du trenger BankID for å logge inn på Helsenorge. Foreldre har tilgang til prøvesvar til egne barn under 16 år. Hvis du ikke har BankID (f.eks. turister), er du selv ansvarlig for å fortelle oss dette når du bestiller time, slik at vi kan avtale med deg hvordan du får testresultatet ditt når du kommer og tar prøven – vi finner da en løsning som passer deg best. Du kan ta kontakt med oss på vår chat tjeneste dersom du skulle ha noen spørsmål. 

      2. Drammen og Oslo: Svar på PCR kommer vanligvis og erfaringsmessig samme dag eller påfølgende dag mellom kl 8-21, men kan ta opptil 2 dager i enkelte tilfeller, avhengig av laboratoriekapasitet*. Du vil få en SMS når prøvesvaret foreligger. Du må da logge deg inn på www.furstpasient.no eller www.helsenorge.no for å se resultatet. Bemerk at du trenger norsk BankID for å logge inn på Helsenorge. Hvis du ikke har BankID (f.eks. barn og turister) , vil du: 1) Få en unik PrøveID ved prøvetaking 2) Et passord tilsendt fra Fürst på mobilnummeret ditt når prøvesvaret ditt foreligger – disse bruker du for å logge inn på www.furstpasient.no for å se prøvesvaret ditt.
        Vårt ansvar med tanke på for svaret du får fra Fürst er bare resultatet (positiv/negativ/inkonklusiv) av PCR prøven – ikke andre detaljer rundt Fürst sin tilleggsinformasjon om testen, slik som klokkeslett for prøvetaking. Trenger du mer skriftlig informasjon annet enn et prøvesvar om resultatet (positiv/negativ/inkonklusiv) din PCR prøve, må du bestille en fit-to-fly reiseattest. 

 

*Legevakt X er avhengig av eksterne laboratorier for analysering av PCR prøver og kan dermed aldri garantere når svar resultatet foreligger. Derfor anbefaler vi at pasienten som bestiller COVID-19 test å beregne nok tid for å få svar på prøvene før avreise. Vi vil med vår kunnskap og erfaring forsøke å anbefale deg når du burde teste deg for å få svar i tide.

 

  1. COVID-19 antigen hurtigtest: 

    • Hva tester denne? Denne testen avdekker om du har en infeksjon med COVID-19. Antigen testen får du svar på i løpet av 15-20 minutter og kan derfor avleses kort tid etter at den er tatt. Sensitiviteten er noe lavere enn PCR, men fordelen er svært kort svartid. Evalueringen 03. desember 2020 utført i Oslo kommune og i utbruddssituasjoner viser at man i stor grad kan stole på et positivt antigen-hurtigtestsvar fra gjeldende smittesituasjon. Sannsynligheten for at testen påviser et covid-19-positivt og negativt tilfelle korrekt, var henholdsvis 98,4 og 98,3 prosent.
      Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/hurtigtester-for-pavisning-av-koronavirus/

    • Hvordan utføres testen? Nese og halsprøve. 

  2. COVID-19 antistoff test:

    • Hva tester denne? Denne testen kan fortelle deg om du tidligere har vært utsatt for COVID-19 eller nylig hatt COVID-19. Produksjon av antistoffer rettet mot SARS-CoV-2 er en del av kroppens immunrespons ved infeksjon. Antistoffer av type IgM dannes tidlig i sykdomsforløpet, mens antistoffer av type IgG kommer noe senere. Det kan ta 2-3 uker etter oppstart av symptomer før antistoffer dannes. Testresultatet er klart 10 minutter etter at testen er tatt. 

    • Hvordan utføres testen? Blodprøve fra fingeren. 

Viktig informasjon for pasienter som bestiller COVID-19 prøve ved Legevakt X

Det er viktig at du møter opp presist til bestilt tid. Kle deg til været, da du kan risikere å måtte vente utenfor til det er din tur å komme inn. Pasienter må følge legens veiledninger og unngå å berøre overflater unødvendig inne i lokalet, annet enn det som er helt nødvendig for å utføre COVID-19 testen. For å redusere risiko for smitte avføring, vil bare en pasient bli tillatt å komme inn i lokalet om gangen. Unntak for dette er barn, eldre eller andre som trenger assistanse for å utføre testen. Bruk munnbind når du kommer til timen og hold avstand til de ansatte.

GENERELLE VILKÅR HOS LEGEVAKT X

Du kan endre/avbestille timen din selv inntil 24 timer før timen din via linken du fikk på epost når du bestilte time. Hvis du har bestilt feil tjeneste/test kan vi endre dette for deg ved at du tar kontakt på chat. Refusjon etter avbestilling skjer ikke automatisk. For å få refundert beløpet må du sende oss en epost: “refusjon@legevaktx.no”. Det vil tilkomme et avbestillingsgebyr på 100 kr for hver avbestilling. Avbestiller du mindre enn 24 timer før timen, eller ikke møter, blir du belastet for timen i sin helhet.

MEDLEMSKAP

Du kan når som helst avslutte medlemskapet ditt. For å gjøre dette selv må klikke på eposten du fikk tilsendt når du meldte deg inn. Deretter trykke “cancel subscription”. Medlemskap hos Legevakt X som er blitt aktivert og forhåndsbetalt refunderes ikke.

KORONAVIRUS

Hvis du har luftveissymptomer eller mistanke om smitte skal du IKKE bestille vanlig legetime. Du må da bestille telefonkonsultasjon/videolege eller time for covid-19 test (koronatest) på våre Testsentre. Du trenger ingen henvisning.

 

Please note guidelines are subject to change with minimal notice.

This information is sourced from helsenorge.no and fhi.no.

 

 

Frequently Asked Questions (FAQ) – Norsk

 

  1. Hvordan bestiller jeg time?
    Alle timer bestilles online og forhåndsbetales. Før du bestiller vil det være en del informasjon som du bør lese gjennom. I steg 1) velger du hvilken by du vil teste deg i og den tjenesten som passer for deg. Deretter velger du denne og du vil få en nedtrekksmeny der du velger selv hvilken dag og tidspunkt du ønsker å teste deg. Deretter trykker du “fortsett”. I steg 2) fyller du ut den informasjonen som etterspørres. Dersom du har en bedriftsavtale med oss eller har en annen kampanjekode må nå legge inn koden før du trykker “bestill time” i dette steget. 3) Betalingsinformasjon fylles ut og du trykker videre på “betal nå”.
    Når siste steg med betaling er utført, vil du få A) e-postbekreftelse på timen og B) kvittering tilsendt på e-post. 

  2. Får jeg kvittering for avtalen?
    Ja. Alle får kvittering tilsendt på epost etter betalingen er mottatt. Dersom du er en arbeidsgiver som har bestilt en time for din ansatt, må du be din ansatt oversende deg kvitteringen – dette grunnet at kvitteringen bare sendes til e-posten som er oppgitt i bestillingen.

  3. Er det mulig å endre timeavtalen?
    Ja. Man kan endre avtalen kostnadsfritt inntil 24 timer før avtalt time. Dette gjøres nederst på bekreftelseseposten du fikk når du bestilte time, trykk på “endre/kansellere time”. Ved endring eller kansellering av timen, vil man alltid på en bekreftelsesepost etter utført handling. Ved endringer med mindre enn 24 timer igjen til timen, må du ta kontakt med oss på chatten og utføres kun dersom det er mulighet for dette i timebøkene fremover.

  4. Kan man kansellere avtalt time?
    Ja. Så lenge det ikke er mer mindre enn 24 timer igjen til timen refunderer vi beløpet mot et gebyr på 100 kr. Refundering skjer ikke automatisk og du må skrive en e-post til refusjon@legevaktx.no etter kansellering av timen. Dersom det er mindre enn 24 timer igjen til timen er kansellering og avbestilling av timen ikke mulig.

  5. Har dere “fit to fly” reiseattester på engelsk?
    Ja. Vi har godkjente og  standardiserte reiseattester for både antigen hurtigtest og for PCR test. Disse skrives bare på engelsk og ingen andre språk. For de landene som krever antistoff test på gjennomgått sykdom (SARS-CoV-2) har vi dette også. 

  6. Kan jeg få hjelp ved bestilling av koronatest eller annen avtale?
    Ja. Vi hjelper deg gjerne med bestilling hvis du benytter chat-tjenesten på våre nettsider. Vi ønsker bestiller og betaler for timen online på forhånd grunnet smittevernhensyn. 

  7.  

  8. Hva er innreisereglene til det landet jeg skal til? Trenger jeg PCR, antigen hurtigtest eller antistoff hurtigtest?
    Du står selv ansvarlig for å følge innreisekravene til det landet du skal til, inkludert mellomlandinger. Ofte finner du informasjon om dette på flyselskapets nettsider, flyplassen du skal til eller nettsidene til helsemyndighetene i det landet.
    Alternativt kan du undersøke reglene på denne tredjeparts nettsiden. Legevakt X er ikke ansvarlig for innholdet på denne nettsiden og husk at endringer at regler kan skje med kort varsel, uten at det foreligger informasjon her: https://www.iatatravelcentre.com/world.php

  9. Hvor lang tid tar det før svar på PCR prøve i Bergen, Oslo og Drammen kommer?
    Vi benytter eksterne laboratorier for å analysere PCR-prøvene.

    1. Bergen: Svar på PCR kommer vanligvis og erfaringsmessig samme dag eller påfølgende dag, men kan ta opptil 2 dager i enkelte tilfeller, avhengig av laboratoriekapasitet*. For å få svaret, må du registrere kontaktinformasjonen din på https://tjenester.helsenorge.no/kontaktinformasjon der du under “Hvordan skal Helsenorge kontakte deg” må fylle ut e-post og telefonnummer. Når prøvesvaret ditt foreligger, vil du enten få en SMS eller en e-post fra Helsenorge. For å se testresultatet ditt må du logge deg inn på https://www.helsenorge.no/en/test-results/ (svaret vil bare være på norsk). Bemerk at du trenger BankID for å logge inn på Helsenorge. Hvis du ikke har BankID (f.eks. turister), er du selv ansvarlig for å fortelle oss dette når du bestiller time, slik at vi kan avtale med deg hvordan du får testresultatet ditt når du kommer og tar prøven – vi finner da en løsning som passer deg best. Unntaksmessig og i enkelte tilfeller kan vi sende deg reiseattesten på epost, men sensitive helseopplysninger sendt på epost er ikke sikkert og du er i så fall fullt ansvarlig for dette om det kommer i avveie. Du kan ta kontakt med oss på vår chat tjeneste dersom du skulle ha noen spørsmål. 

    2. Drammen og Oslo: Svar på PCR kommer vanligvis og erfaringsmessig samme dag eller påfølgende dag mellom kl 8-21, men kan ta opptil 2 dager i enkelte tilfeller, avhengig av laboratoriekapasitet*. Du vil så en SMS når prøvesvaret foreligger. Du må da logge deg inn på www.furstpasient.no eller www.helsenorge.no for å se resultatet. Bemerk at du trenger et norsk personnummer eller D-nummer, i tillegg til BankID for å logge inn på Helsenorge. Hvis du ikke har BankID (f.eks. barn og turister) , vil du: 1) Få en unik PrøveID ved prøvetaking 2) Passord tilsendt på mobilnummeret ditt når prøvesvaret ditt foreligger – disse bruker du for å logge inn på www.furstpasient.no for å se prøvesvaret ditt. Vårt ansvar med tanke på for svaret du får fra Fürst er bare resultatet (positiv/negativ/inkonklusiv) av PCR prøven – ikke andre detaljer rundt Fürst sin tilleggsinformasjon om testen, slik som klokkeslett for prøvetaking. Trenger du mer skriftlig informasjon annet enn et prøvesvar om resultatet (positiv/negativ/inkonklusiv) din PCR prøve, må du bestille en fit-to-fly reiseattest.

      *Legevakt X er avhengig av eksterne laboratorier for analysering av PCR prøver og kan dermed aldri garantere når svarresultatet foreligger. Derfor anbefaler vi at pasienten som bestiller COVID-19 test å beregne nok tid for å få svar på prøvene før avreise. Vi vil med vår kunnskap og erfaring forsøke å anbefale deg når du burde teste deg for å få svar i tide.

  10. Kan reiseattester skrives ut og hentes ut på teststedet?
    Ja. Dersom du ikke har mulighet til å skrive den ut selv, kan du når du tar test hos oss avtale å komme innom på et senere tidspunkt for å få skrevet ut reiseattesten. Du er da selv ansvarlig for at det er nok tid for å hente reiseattesten i tide i løpet av våre åpningstider før du reiser. Samtidig foretrekker vi å sende attestene digitalt for å unngå trafikk i testlokalet av smittevernhensyn. 

  11. Hvordan får jeg tilsendt attestene?
    Attestene sendes via www.helseboka.no som er en GDPR4 sikker løsning. 

  12. Kan testing forkorte smitte- og innreisekarantene?
    Ja, du kan teste deg ut av smitte- og innreisekarantene. Testmetode må være PCR-test som er tatt tidligst syv døgn etter ankomst/nærkontakt – svaret på denne prøven må være bekreftet negativ. Vær oppmerksom på at disse retningslinjene kan endre seg uten forvarsel. Følg alltid med på de nyeste informasjonen fra FHI. Bruk gjerne dette verktøyet for å finne ut om du er i karantene og unntakene fra dette: https://www.helsedirektoratet.no/english/corona/quarantine-and-testing-in-norway-these-rules-apply-to-you

  13. Hva skjer hvis jeg får en positiv svar på covid-19 testen og har bestilt reiseattest ?
    Dersom du har bestilt reiseattest og det viser seg at du tester positivt vil vi gi deg en attest på positivt prøveresultat. Du skal i så fall følge FHI sine retningslinjer for isolasjon etter dette, men attesten kan du bruke som en bekreftelse på at du har gjennomgått Sars-CoV-2.



 

 

 

 

Who should be tested for COVID-19? 

  • Everyone with acute respiratory tract infection or other symptoms of COVID-19

  • Close contacts, or in the case of outbreaks; widened testing of other contacts

  • Arrival in Norway

    • Mandatory testing at borders

    • Test 7 days (from the day after you left your home country) after arrival in Norway

  • Anyone who suspects that they might have COVID-19 

The test criteria apply to those who are vaccinated as well.

Source: https://www.fhi.no/en/op/novel-coronavirus-facts-advice/testing-and-follow-up/test-criteria-for-coronavirus/

What are symptoms of COVID-19? 

The most common symptoms for COVID-19 are also common for other respiratory tract infections like colds and influenza. People are most contagious in the days before and just after symptoms appear.  This applies to SARS-CoV-2 and a range of other respiratory tract viruses. The most common symptoms are: 

  • Fever or chills

  • Cough

  • Breathing difficulties

  • Headache  

  • Lethargy 

  • Loss of sense of smell and/or taste

  • Muscle ache 

  • Sore throat

  • Runny and blocked nose

Not everyone infected with COVID-19 will exhibit symptoms meaning few or no symptoms. Asymptomatic patients can still transmit COVID-19 to others without knowing. In such cases, testing for Covid-19 test is critical. If you are in need of acute medical help and your condition can’t wait for a normal appointment with our doctors, call the emergency out-of-hours clinic (116 117). For acute, life-threatening illness, call 113. 

What should you do while waiting for your test results?

  • If you have been tested because you have had symptoms of coronavirus, the main rule is to stay home until you have received your test results. 

  • If you have taken the test without having COVID-19 symptoms and without being exposed to infection, you do not need to stay home until you have received a test result. This could be, for example, if you take the test to be able to travel.

  What types of Covid-19 tests are available at Legevakt X?

  1. COVID-19 PCR Test: 

    • What does this test detect? This test detects if you are actively infected with COVID-19. Test results are usually returned the same day or the following day, but it can take up to ~2 days to get the test result in certain cases contingent on laboratory capacity. 

      1. Bergen: The test results are by our experience usually returned the same day or the following day if you take the test before 3 PM during weekdays and before 4 PM during weekend, but it can take up to ~2 days in certain cases contingent on laboratory capacity*. 

        1. How will I get my result?

          1. You need to register your contact information on “How Helsenorge should contact you?” on https://tjenester.helsenorge.no/kontaktinformasjon – it is important that you provide both your phone number as well as your email address. When your test results are ready, you will receive a notification on either SMS or email from Helsenorge. To see your results you need to log in: https://www.helsenorge.no/en/test-results/ (the test result will be in Norwegian only). Note that you need a norwegian BankID to log in to Helsenorge. If you don’t have a Norwegian BankID, you are responsible to tell us that when you book your appointment, so we can take that in consideration and notify you when your test results are returned. You should contact us on our homepage’s chat if you have any questions and we will get back to you as soon as possible. 

      2. Drammen: The test results are by our experience usually returned the same day or the following day if you take the test during weekdays before 1 PM, but it can take up to ~2 days in certain cases contingent on laboratory capacity*.
        NB! PCR test taken after Friday at 1 PM, is first being delivered to the laboratory for analysis the following Monday 1 PM. 

        1. How will I get my result?

          1. Patients will be notified via SMS when test results become available. Log on to www.furstpasient.no or www.helsenorge.no with the patient’s Norwegian BankID to view the test results. If you do not have a Norwegian national identity number, a D-number, or BankID (eg. childrens or foreigners), Legevakt X will provide an unique sample code when you take the PCR test to view test results on www.furstpasient.no – you need both the sample code, as well as the password sent to you by SMS to be able to log in to www.furstpasient.no. Our responsibility for the PCR test is just the test result (positive/negative/inconclusive) – not the other details Fürst is providing concerning your test result. If you need more information and details in written form concerning your test result, you need to order a travel certificate in addition to the PCR test. 

      3. Oslo: The test results are by our experience usually returned the same day or the following day if you take the test during weekdays before 1 PM, but it can take up to ~2 days in certain cases contingent on laboratory capacity*.
        NB! PCR test taken after Friday at 1:30 PM, is first being delivered to the laboratory for analysis the following Monday 1:30 PM. 

        1. How will I get my result?

          1. Patients will be notified via SMS when test results become available. Log on to www.furstpasient.no or www.helsenorge.no with the patient’s Norwegian BankID to view the test results. If you do not have a Norwegian national identity number, a D-number, or BankID (eg. childrens or foreigners), Legevakt X will provide an unique sample code when you take the PCR test to view test results on www.furstpasient.no – you need both the sample code, as well as the password sent to you by SMS to be able to log in to www.furstpasient.no. Our responsibility for the PCR test is just the test result (positive/negative/inconclusive) – not the other details Fürst is providing concerning your test result. If you need more information and details in written form concerning your test result, you need to order a travel certificate in addition to the PCR test. 

    • How is it administered? Administered via nasal and throat swab. 

*Note: Legevakt X is dependent on a third party laboratory to analyze the COVID-19 tests and can never guarantee when test results will be returned. Therefore, we recommend patients to order the COVID-19 test with sufficient time prior to departure. We will on the other hand help you out to the best of our knowledge and experience and give you recommendations to guide you.

  1. COVID-19 Rapid Antigen Test

    • What does this test detect? This test detects if you are actively infected with COVID-19. Test results are available in 15 minutes. The sensitivity is a bit lower than PCR, but the benefit of this test is the result is finished in a very short time. The evaluation of the rapid antigen test 3rd December 2020 by Oslo county in Norway, showed that in the current situation we could rely on a positive rapid antigen test. The probability that the test showed a COVID-19 positive result and a negative result correctly, was respectively 98,4% and 98,3%. If you choose a rapid antigen test because you have symptoms or meet the FHI-criteria for testing, you will also need to take a regular PCR test, since it is still the best technique for detecting COVID-19. 

    • How is it administered? Administered via nasal and throat swab. 

Source: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/hurtigtester-for-pavisning-av-koronavirus/

 

  1. COVID-19 Antibody Test:

    • What does this test detect? This test detects if you had prior exposure or was recently infected with COVID-19. At the earliest, testing should be taken at least 14 days after symptoms have started. Test results are ready within 10 minutes. 

    • How is it administered?  Administered via a blood sample.

Important information to patients taking the COVID-19 PCR Test at Legevakt X

Arrive promptly for your scheduled appointment to avoid long queues. Dress accordingly for the weather as you may be waiting outside for your appointment. Patients should follow the doctor’s instructions and avoid touching anything unless it is absolutely necessary to complete the COVID-19 test. To reduce risk of transmitting disease, only one patient will be allowed to enter Legevakt X at a time. Exceptions will be made for children, elderly and others who need assistance. Wear a face mask when you come to our clinic for your appointment. 

 General Terms and Conditions for Legevakt X Services 

Appointment Cancellation and / or Rescheduling

Both Legevakt X and patient should honor scheduled appointments. Changes to appointments with 24 hour notice ahead of scheduled appointments can be self-serviced via the provided link received in the appointment confirmation email. Patients cancelling appointments with 24 hour notice ahead of scheduled appointments will be responsible for a 100 NOK service charge. Any cancellations made within 24 hours of the scheduled appointments or missed appointments will not qualify for a refund and must forfeit the entire appointment booking charges.  

Legevakt X Membership

Legevakt X Memberships can be cancelled at any time. Cancellations can be self-serviced via the email confirmation you received when you subscribed to the Membership. Search for the “Cancel Subscription” link. Memberships that are activated and prepaid are non-refundable.

Coronavirus (COVID-19) Precautions 

If the patient has COVID-19 symptoms or suspect to be infected with COVID-19, it is recommended to order a phone and / or video consultation or an appointment for COVID-19 testing at our test center, NOT a regular Doctor’s Appointment. A referral is not required to be tested for COVID-19.

Please note guidelines are subject to change with minimal notice.

This information is sourced from helsenorge.no and fhi.no.

 

 

 

 

 

Frequently Asked Questions (FAQ) – English

 

 

  1. How do I book an appointment?

All appointments should be booked online and are prepaid prior to arrival at Legevakt X. You must read the information on our website before ordering. Step 1) Choose which city you want to test yourself in, as well as the service and test that suits your needs. After you choose the service, you need to pick which day and time you want the appointment. Click “continue” and head to step 2) where you fill out your personal and travel information in the form. If you have a company code or a campaign code, you need to put that in at the end of this step. Step 3) is the payment informasjon, and after that is confirmed you will get A) a confirmation email for the appointment and B) a receipt of the payment. 

  1. Do I get a receipt / confirmation for the appointment?

Yes. Everyone receives an appointment confirmation as well as a receipt on email after payment has been received. If you as an employer booked an appointment for your employee, you need to ask your employee to forward the receipt to you yourself – this is because the receipt is only sent to the given email address when you booked the appointment. 

  1. Is it possible to change the appointment?

Yes. You can change the appointment free of charge 24 hours before your appointment. This is done through your confirmation email you got when you booked your appointment at the last part of the email. Click on “endre/kansellere time” to change your appointment. Changes made to the appointment less than 24 hours before the appointment will only be made if there is adequate time in the schedule and if it is possible for us to reschedule.

  1. Can I cancel my appointment?

Yes. If you cancel more than 24 hours before your appointment, we will refund you, minus a cancellation fee of 100 NOK. Refunds won’t happen automatically, you need to send an email to refusjon@legevakt.no for refunds after you cancelled your appointment. Cancellation less than 24 hours before your appointment is not possible.

  1. Do you write the “fit to fly” certificate in English?

Yes. We have standardised certificates for both antigen rapid tests and PCR tests, which are only in English. We do not write these certificates in any other languages. We also offer antibody test certificates for previous infection with Sars-CoV-2, required by some countries when travelling abroad. 

  1. Can I get help with ordering a corona test or another kind of appointment?

Yes! We’d love to help you with the order. Just use our chat service on the website. Please book and pay your appointment in advance to reduce chances of disease transmission in our test centres. 

  1.  

  1. Do I have to learn the rules and travel restrictions for the country I’m travelling to?

Yes. You are responsible for this, including the rules of layovers before your final destination. We recommend you to check up the rules with your flight company, the airport of the health government website of the country you are traveling to. All guidelines are subject to change.

You can check this third party webpage below for more information: https://www.iatatravelcentre.com/world.php. Legevakt X is not responsible for the content on that webpage. Rules can change with minimal notice without being updated in time on that webpage. 

  1. How long does it take to get a test result for the PCR test in Bergen, Oslo and Drammen?

    1. Bergen: The test results are by our experience usually returned the same day or the following day if you take the test before 3 PM during weekdays and before 4 PM during weekend, but it can take up to ~2 days in certain cases contingent on laboratory capacity*. 

      1. How will I get my result?

        1. You need to register your contact information on “How Helsenorge should contact you?” on https://tjenester.helsenorge.no/kontaktinformasjon – it is important that you provide both your phone number as well as your email address. When your test results are ready, you will receive a notification on either SMS or email from Helsenorge. To see your results you need to log in: https://www.helsenorge.no/en/test-results/ (the test result will be in Norwegian only). Note that you need a norwegian BankID to log in to Helsenorge. If you don’t have norwegian BankID, you are responsible to tell us that when you book your appointment, so we can take that in consideration and notify you when your test results are returned. You are responsible for any added time this process will take of not being able to receive the travel certificates electronically. In certain cases we can send the travel certificates to you on email, but you need to understand that email is not a secure channel for providing health care information – and you are solely responsible for that, if you information is accessible by any others. You should contact us on our homepage’s chat if you have any questions and we will get back to you as soon as possible. 

    2. Drammen: The test results are by our experience usually returned the same day or the following day if you take the test during weekdays before 1 PM, but it can take up to ~2 days in certain cases contingent on laboratory capacity*.
      NB! PCR test taken after Friday at 1 PM, is first being delivered to the laboratory for analysis the following Monday 1 PM. 

      1. How will I get my result?

        1. Patients will be notified via SMS when test results become available. Log on to www.furstpasient.no or www.helsenorge.no with the patient’s Norwegian BankID to view the test results. If you do not have a Norwegian national identity number, a D-number, or BankID (eg. childrens or foreigners), Legevakt X will provide an unique sample code when you take the PCR test to view test results on www.furstpasient.no – you need both the sample code, as well as the password sent to you by SMS to be able to log in to www.furstpasient.no. Our responsibility for the PCR test is just the test result (positive/negative/inconclusive) – not the other details Fürst is providing concerning your test result, such as the specific time the PCR test was performed. If you need more information and details in written form concerning your test result, you need to order a travel certificate in addition to the PCR test. 

    3. Oslo: The test results are by our experience usually returned the same day or the following day if you take the test during weekdays before 1 PM, but it can take up to ~2 days in certain cases contingent on laboratory capacity*.
      NB! PCR test taken after Friday at 1:30 PM, is first being delivered to the laboratory for analysis the following Monday 1:30 PM. 

      1. How will I get my result?

        1. Patients will be notified via SMS when test results become available. Log on to www.furstpasient.no or www.helsenorge.no with the patient’s Norwegian BankID to view the test results. If you do not have a Norwegian national identity number, a D-number, or BankID (eg. childrens or foreigners), Legevakt X will provide an unique sample code when you take the PCR test to view test results on www.furstpasient.no – you need both the sample code, as well as the password sent to you by SMS to be able to log in to www.furstpasient.no. Our responsibility for the PCR test is just the test result (positive/negative/inconclusive) – not the other details Fürst is providing concerning your test result, such as the specific time the PCR test was performed. If you need more information and details in written form concerning your test result, you need to order a travel certificate in addition to the PCR test.

*Legevakt X is dependent on a third party laboratory to analyze the COVID-19 tests and can never guarantee when test results will be returned. Therefore, we recommend patients to order the COVID-19 test with sufficient time prior to departure. We will on the other hand help you out to the best of our knowledge and experience and give you recommendations to guide you.

  1. Can travel certificates be printed and collected at the test centre?

Yes, we can assist you with this. However, we do prefer sending the certificates digitally to avoid potential disease transmission at the test centres. You are solely responsible for making sure it is enough time to collect your travel certificate in printed form during our office hours, before your flight. 

  1. How will I receive the travel certificates?
    All Fit-to-Fly Travel Certificates will be released electronically and can be printed. After your test result is ready, you will be sent the certificate on Helseboka during opening hours. Download the Helseboka app (www.helseboka.no) to receive certificates as soon as the document is made available (require Norwegian BankID). Preference for paper certificates must be made known to the doctor at the time of testing. 

  2. Can I have the certificates sent to me if I don’t have Norwegian social security number or D-number?

Yes. You can book an appointment and have the test sent to you whether or not you have a Norwegian social security number. If you don’t have such a number, or a D-number, you will have to comply with having the certificate sent by e-mail or in printed form at our test centres. You are solely responsible for making sure it is enough time to collect your travel certificate in printed form during our office hours, before your flight. 

  1. I was previously infected by COVID-19. Will I be immune to the Coronavirus?
    It is likely that patients previously infected with COVID-19 may be protected from a second infection, but it remains unclear how long this protection would last. FHI has certified positive COVID-19 PCR test patients can be exempt from quarantine for up to 6 months when entering Norway, but this exemption can be changed as we get to know more about the virus. You should always stay up to date on the latest information on www.fhi.no

  2. Is it possible to receive a COVID-19 PCR test result the same day as I get tested?
    Yes, it is possible, but highly dependent on if the laboratory processing COVID-19 PCR tests reach maximum capacity – which can happen occasionally. We understand that you need your PCR test result as fast as possible, but unfortunately we can not affect how fast the laboratory is analyzing your test. Since Legevakt X is dependent on a third party laboratory to analyze the COVID-19 tests and can never guarantee when test results will be returned. Therefore, we recommend patients to order the COVID-19 test with sufficient time prior to departure. We will on the other hand help you out to the best of our knowledge and experience and give you recommendations to guide you.

  3. Can testing for COVID-19 reduce the quarantine period?

Yes, you can shorten your quarantine period by testing. The test method must be a PCR-test, taken no earlier than 7 days after arrival/close contact, and the PCR test must be confirmed negative. Keep in mind that these rules can change with no notice and you are responsible for following the latest news from FHI and the Government. You can use this webpage to find out everything you to know concerning your quarantine period, as well as the exceptions that can be made: https://www.helsedirektoratet.no/english/corona/quarantine-and-testing-in-norway-these-rules-apply-to-you